nedeľa 13. januára 2013

Bodka.


Malá bodka na konci vety. Niekto si ju pri čítaní všimne, iný nie. Niekto ju na konci vety napíše, iný nie. Ak kvôli chýbajúcej bodke zhorší pani učiteľka nášmu dieťaťu známku z dikátu, hnevá nás to. Taká maličkosť. Veď všetky „ypsilony“ mal správne, tak kde je problém?

Určite je dôležité, aby sme my aj naše deti písali gramaticky bezchybne. Keď posielame písomnú komunikáciu, tak je to naša vizitka. Ide to do sveta, a tak sa snažíme. 

Ako môže chýbajúca bodka zamotať učenie?

Dieťa číta text z učebnice. Raz, druhý raz a znovu. Keď odloží knihu a vy chcete vedieť aspoň stručný obsah toho, čo sa naučilo, nedoziete sa skoro nič. Odpovede dieťaťa na vaše otázky vyzerajú, akoby spájalo dohromady všetky informácie, ktoré v učive prečítalo a pritom nič s ničím nesúvisí. Ako je toto možné?

Ak dieťa číta text tak, ako keby bodka za vetami neexistovala, stane sa len jedna vec. A to, že celý článok prečíta ako jednu vetu. Bodka slúži na to, že ukončuje ucelenú myšlienku. Po nej nasleduje ďalšia myšlienka. A tá už nemusí súvisieť s tou predchádzajúcou vetou.

Keď dieťa nepozná dôležitú funkciu bodky, neprikladá jej žiadny význam. Číta správne, ale bez oddeľovania jednotlivých myšlienok. Pri takomto spôsobe učenia sa stane, že po prečítaní textu nerozumie o čom čítalo. Bez toho, aby správne porozumelo tomu, čo je napísané, nedokáže zreprodukovať text a už vôbec si ho nevie dlhodobo zapamätať.


Text, ktorý sa zleje do jednej vety, ktorá obsahuje rôzne myšlienky, vyzerá ako guláš informácií. Dieťa ich nedokáže oddeliť a tak to vyzerá, že je neschopné učiť sa. 
Sledujte svoje dieťa pri čítaní nahlas. Pozorujte, či na konci vety urobí prestávku a nadýchne sa. Ak číta ako strela, nezastaví sa a ledva lapá po dychu už v druhom riadku, pomôžte mu. Vysvetlite funkciu bodky, čítanie názorne ukážte a ďalej kontrolujte, či si osvojilo správny spôsob čítania. Ak áno, stratí sa nervozita a učenie mu bude dávať zmysel.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára