streda 12. marca 2014

Prečo sa deti nechcú učiť. (3.časť)


Učiť sa o veciach a nevedieť si ich predstaviť, ohmatať, pozrieť sa na ne, rovná sa problém. Preskočiť pri učení nejakú časť alebo celú látku, rovná sa problém.

Najväčší problém a najdôležitejšia prekážka pri učení je, že dieťa (aj my dospelí) nepozná význam slov v texte, ktorý sa učí.

V druháckej učebnici slovenského jazyka je takýto text: „Jazyk používame v hovorenej alebo písanej podobe. Tak vzniká hovorená alebo písaná reč. Reč počúvame alebo ňou rozprávame pomocou hlások. Hláska je zvuk. Hlásky zaznačujeme písmenami. Písmeno je znak.“

Skúste sa opýtať svojho žiačika, na niektoré z týchto slov. Požiadajte ho, aby vám vysvetlil, čo znamená slovo jazyk, podoba, hláska, znak, alebo ktorékoľvek iné slovo z vyššie napísaného textu. Budete prekvapení, aké ticho nastane. Nevie.

Slovo, ktorému dieťa nerozumie, spôsobí, že všetky informácie, ktoré nasledujú za slovom, ktoré nepozná, si nedokáže zapamätať. Preto sa stáva, že rovnaký text sa s dieťaťom učíte znovu a znovu, ale známka dobrá nie je.

Pri učení vidíte, ako sníva a myšlienkami je úplne inde. Plač je váš každodenný spoločník. Keď vám cez slzy hovorí, že je najhlúpejší z celej triedy a on sa to nikdy nenaučí, vedzte, že sa treba pozrieť na slová.

Z textu, ktorý sa dieťa potrebuje naučiť, vyberajte slová jedno po druhom a pýtajte sa, čo znamenajú. Ak vaše dieťa nevie, vysvetlite mu význam slova a tvorte s ním príklady, v ktorých môže slovo použiť. Ak to urobíte dobre, o chvíľu je plač zabudnutý, únava z učenia zmizla a úloha je za krátky čas  naučená.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára