streda 18. októbra 2017

Keď vedia deti rýchlo čítať, tak ..... pozor!

O tom, aké dôležité je dobre čítať hovoríme na každom kroku. Zrazu máme byť ostražití. Ako sa v tom vyznať?
Čítanie je základ. Na tom sa nič nemení. Ľudí čo vedeli čítať pred sto rokmi si vážili, tí ostatní potrebovali ich pomoc. Dnes to vyzerá, že vieme čítať všetci a predsa to tak nie je.

Čítanie sa skladá z dvoch častí. Prvá je, že prečítam správne písmená tak, ako idú za sebou (technika čítania) a druhá je, že chápem, čo je tam napísané (porozumenie). Jedno bez druhého nemá zmysel. Preto musíme deti pri čítaní kontrolovať.

Aby sa nestalo toto: „Prišla k nám gymnazistka s mamou. Do rozhovoru sa nezapájala, o problémoch v škole hovorila mamina. Dcéra má zlé známky, je málo aktívna, nechá sa ovplyvniť a prispôsobuje sa kamarátkam, nevyjadrí vlastný názor. Čo s tým?

Zobrala som jednoduchú knižku a požiadala ju, nech prečíta kratučký príbeh. Čítala plynulo, veľmi rýchlo. Mala som čo robiť, aby som text stihla sledovať zároveň s ňou. Keď dočítala, mala povedať  svojimi slovami o čom príbeh bol. Nepovedala vôbec nič, lebo nevedela. Akoby nič neprečítala. Jej čítanie bolo úplne zbytočné. Žiadne informácie sa k nej nedostali. Preto sa trápila v škole. Čo zvládla, to sa naučila spamäti a čo nešlo naspamäť, to nevedela. Absolútne nechápala významy slov. To spôsobilo, že mala v hlave úplnú prázdnotu.
Nebola hlúpa, len nevedela ako slová chápať, ako s nimi pracovať. Po čase to  zvládla na výbornú. Poďakovanie jej mamy máme odložené.“

Kontrolujte čítanie aj tých detí, ktoré čítajú technicky dobre. Zastavte ich pri čítaní knižky alebo keď sa učia do školy. Musia vedieť porozprávať o tom, čo čítajú. Najskôr stačí jednoduchý obsah, postupne pochopia, čo od nich chcete a budú vedieť povedať viac. Ak nevedia, vysvetľujte im významy slov z textu. Potom nech povedia pár viet alebo opíšu situácie, v ktorých sa vysvetlené slová budú nachádzať. Takto ich naučíte učiť sa.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára